Kunnskap til helsepersonell

Tekst: Marianne S. Kristiansen. Foto: Marianne S. Kristiansen.

Kreftsykdom rammer uforberedt og kunnskap er hele nøkkelen til å gjøre den beste jobben for kreftpasienter.

De tøffe dagene og ukene mens vi undersøkes for mistanke. Den tunge dagen da vi får den endelige beskjeden. Månedene og kanskje årene mens vi behandles. Alle disse dagene er møte med helsepersonell så viktig, både for pasienten og pårørende.

Bidra til kunnskap

Din gave til Støtteforeningen for Kreftrammede gjør at flere som jobber med kreftpasienter får oppdatert kunnskap, opplæring og styrke til å håndtere behovene til hver enkelt pasient og deres unike familiesituasjon.

Støtteforeningen for Kreftrammede brenner for at helsepersonell som jobber med kreft, skal få nødvendig faglig påfyll, inspirasjon og kunnskap. Slik at de kan gi våre nære og kjære en verdig behandling når de trenger det som mest.

Helsepersonell er omsorgspersoner som møter mennesker på sitt beste og sitt verste. De skal kunne faget sitt, vise omsorg, oppmuntre og ta vare på pårørende. Uansett situasjon.

Tenk deg at du selv eller en av dine nærmeste får kreft. Du får den nedslående beskjeden og hva tenker du da? Hva trenger du? Alle trenger informasjon, omsorg, forståelse, medisin, en skulder å gråte på, håp, god behandling og god oppfølging.

Kunnskap er viktig!

Kari Lund Jensen er avdelingssykepleier på lindrende avdeling på Bråset Bo-og omsorgssenter i Røyken. Her kommer pasienter som er alvorlig syke eller i livets sluttfase


-Kunnskap er hele nøkkelen til å gjøre den beste jobben for kreftpasienter og oppfordrer samtidig fler til å bli fastgivere.

Kari Lund Jensen

-Kommunikasjon med både pasienten og pårørende kan være vanskelig, forteller Kari. Det gjelder å ha riktig kompetanse på håndtering av alvorlige situasjoner. Muligheten til å delta på kurs og konferanser er helt avgjørende. Det gir inspirasjon og engasjement og danner et solid ressursnettverk for oss som jobber med kreftpasienter, forklarer hun.

Hun er en blid og hyggelig dame. Du merker med en gang at hun stråler av varme og trygghet. Når hun begynner å fortelle om jobben sin, så merkes det tyngde i hvert ord. Kari forteller at pasientgruppen på en lindrende enhet krever en kompleks ekspertise.

– Målet vårt er at alvorlig og uhelbredelig syke skal oppleve behandlingen så trygg og meningsfull som mulig, fortsetter Kari. Det handler om å behandle pasientene med verdighet og respekt, lindre smerte og sørge for at pasienten får ivaretatt det fysiske, psykiske og sosiale.

Kari forteller at dette ikke er en lett jobb.

Pårørende har en sentral rolle, og alle skal kjenne at de blir sett og hørt. Det er viktig at de opplever en trygghet og visshet om at deres kjære får en verdig behandling.

Dine gaver til Støtteforeningen for Kreftrammede gjør at flere som jobber med kreftpasienter får delta på verdifulle kurs og seminarer. Kunnskap og styrke til å håndtere behovene til hver enkelt pasient og deres unike familiesituasjon.

Sammen kan vi gi et løft med motivasjon og kunnskap til helsepersonell i hele landet.

-Ikke ett tilfelle er likt og her er det viktig at personalet er kyndige, sier Kari. Alle mennesker takler ting på forskjellige måter og alle har hver sin historie og hvert sitt familiebilde. Alt dette skal de ansatte på en lindrende avdeling håndtere. De ansatte er vennlige, varme og erfarne. Stemningen på avdelingen merker man er varm og lun, men personalet er blide og har mye humor.

De ansatte på Bråset forteller at kunnskap og erfaring veier tungt på et slikt sted, og at de er veldig takknemlige for at Støtteforeningen for Kreftrammede i mange år har bidratt til å gi muligheten til påfyll og ny kunnskap.

-Det er ikke hvem som helst som kan jobbe her og du må ha erfaring og personlig egnethet til å jobbe med så vanskelige ting.

Kari

Det kan ofte være tøft for de ansatte på jobb. Det har vært mange krevende pasienttilfeller og mange tøffe situasjoner å stå i. Da er det viktig at de som jobber i dette får bearbeidet det hele og snakket sammen. Helsepersonalet på Bråset får ukentlig veiledning og har samtaler seg imellom. Det hjelper, synes de

For de er jo bare mennesker de også. Selv om de minner mer om engler.

Vil du bli fastgiver?

Hos oss ønsker vi at veien skal være kort og enkel for å få hjelp. Med din faste støtte, står vi sammen om å gjøre en forskjell for fremtiden!